Relacje z szefami stanowią jeden z czynników, które silnie wpływają na nasze zadowolenie z codziennej pracy. Znany stereotyp mówi, że Polacy lubią narzekać na przełożonych. A jednak – badania Pracuj.pl pokazują, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. I choć przełożonym do ideału wciąż jeszcze trochę brakuje – coraz częściej budują oni partnerskie relacje z podwładnymi.

Wysokość pensji – to najważniejszy czynnik decydujący o wyborze pracy przez polskich specjalistów, przepytanych przez Pracuj.pl w ramach badania „Specjaliści 2018”. Bardzo duży wpływ na decyzje zawodowe mają też kwestie „miękkie”, m.in. dobra atmosfera w zespole, poczucie bycia docenionym i jasna ścieżka rozwoju. O ile na wysokość wynagrodzenia menedżerowie nie zawsze mają wpływ, o tyle to właśnie oni w największym stopniu kreują poczucie własnej wartości podwładnych i jakość relacji w zespołach.

Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie ona utrzymuje największe talenty na dłużej. Spośród osób badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Specjaliści 2018”, które nie chcą zmieniać swojej pracy, 60% jako powód wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53% dobrą atmosferę w zespole. A to właśnie te aspekty życia firmy kreują szefowie poprzez swoje działania. Przełożeni powinni swoimi działaniami potwierdzać najważniejsze wyróżniki firmy, które decydują o jej wyborze przez kandydatów do pracy – mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.

Jak w rzeczywistości wygląda portret szefów tworzony przez specjalistów, wyłaniający się z badań i analiz? Wbrew stereotypom, polski przełożony w ich oczach nie jest pozbawiony wad, ale daleko mu do przerysowanego Szefa znanego z ostatnich kampanii Pracuj.pl.

Szef nie taki straszny

Według raportu „Pensja, zadania, szef”, już pod koniec 2017 roku aż 93% specjalistów twierdziło, że dobrze dogaduje się ze swoimi przełożonymi. 8 na 10 uważało, że ma z ich strony wsparcie w realizacji codziennych obowiązków. Co więcej, aż 9 na 10 badanych czuło się swobodnie w towarzystwie swoich szefów. Bezpośrednie stosunki częściej deklarują osoby, które zarabiają więcej. Można przypuszczać, że zajmują one wyższe stanowiska albo mają dłuższe doświadczenie, co pozwala na większą swobodę w kontaktach z przełożonymi.

Polacy coraz częściej postrzegają swoje relacje z przełożonymi pozytywnie. Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami w Polsce to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich, tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy – tłumaczy Łukasz Marciniak, ekspert Pracuj.pl, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.

Jak zauważają eksperci, na pozytywny obraz stosunków z kadrą menedżerską i innymi pracownikami ma wpływ otwarta współpraca, brak toksycznej rywalizacji, lojalność, poczucie równego traktowania, nienaruszanie godności, wsparcie oraz zaufanie wobec zespołu, co przekłada się na samodzielność w działaniu pracownika. Oczywiście, sposób budowy relacji z kadrami powinien być dostosowywany zawsze do typu i specyfiki organizacji, ale kluczowe wartości poszukiwane przez pracowników pozostają takie same.

Żółta lampka dla szefa

Pozytywne postawy specjalistów wobec szefów nie oznaczają jednak, że nie planują oni zmian na drodze zawodowej. 6 na 10 specjalistów badanych przez Pracuj.pl jesienią 2018 roku wskazywało, że chce szukać nowej pracy. Ich postawy kształtowane są jednak przez wzrost ambicji. Byliby oni skłonni zmienić firmę i przełożonych, jeśli w nowym miejscu mieliby zapewnione nie tylko lepsze zarobki, ale także możliwości rozwoju zawodowego.

Jak podkreślają eksperci Pracuj.pl, kwestie związane z rozwojem zawodowym mogą skutecznie zachęcać pracownika do przeniesienia się w nowe miejsce – mimo dobrych relacji interpersonalnych w obecnej pracy. Dlatego szefowie powinni zwracać szczególną uwagę na te czynniki.
Czym więc zdaniem specjalistów charakteryzuje się dobry pracodawca? Gwarantuje wyższe zarobki, rozdziela ciekawe obowiązki, umożliwia pięcie się po kolejnych szczeblach kariery. W kontekście tych danych przełożeni powinni patrzeć na swoje zespoły nie tylko pod kątem pozytywnej relacji, ale także aspiracji swojego zespołu.

Adresowanie przez podwładnego potrzeby zmian związanych z którymś z wyliczonych czynników powinno stanowić dla szefa żółtą lamkę ostrzegawczą. Specjaliści chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób. To trudna sztuka, bo obecnie w pracy zawodowej spotyka się w jednym miejscu wiele pokoleń, które ze sobą współpracują. Różnią je wartości i oczekiwania, wychowywały się w innych rzeczywistościach i inaczej postrzegają szacunek, plany rozwojowe, dobre relacje. Na pewno największą wagę do partnerskich relacji przykładają przedstawiciele Pokoleń Y i Z, ale nie można lekceważyć innych grup w tym zakresie – mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.

Razem w górę

Poczucie wartości jest istotne dla pracowników na całym świecie. Według globalnego raportu firmy O.C. Tanner, opartego na wypowiedziach 200 000 badanych, 79% pracowników odchodzących z pracy potwierdzało, że jednym z powodów ich decyzji było poczucie bycia niedocenionym. Raport Pracuj.pl „Specjaliści 2018” wykazał, że podobne postawy przyjmuje 49% badanych specjalistów w Polsce.
Chcąc się rozwijać, współczesny szef z jednej strony może się cieszyć z bardziej partnerskich relacji z podwładnymi, ale musi też bardzo uważać na ryzyka związane z dużą rywalizacją o pracowników. Jak pokazują ustalenia badaczy, kluczowe w tym procesie jest budowanie poczucia wartości zespołu oraz świadomości, że może liczyć na wsparcie swojej firmy.

 

Materiał zewnętrzny