corporatewellness

Sukces firmy w dzisiejszych czasach nie jest zależny od jasnych i przewidywalnych reguł, które wystarczy wcielić w życie, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Istnieje wiele dodatkowych uwarunkowań które sprawiają, że niektóre firmy zostają liderami w swojej branży, a niektóre jedynie walczą o przetrwanie na rynku. Co decyduje o tym, że tylko nielicznym się udaje? Innowacyjność? Elastyczne odpowiadanie na potrzeby klientów? To podstawa, ale głównie liczy się postawienie na potencjał który drzemie w każdej firmie: pracowników.

McKinsey opracował kiedyś formułę niezbędnych czynników sukcesu przedsiębiorstwa, tak zwane ?7 S?- strategy (strategia), structure (struktura), systems (system), skills (umiejętności), staff (pracownicy), style (styl) i w końcu shared values (wspólne wartości). Do niedawna trzy pierwsze czynniki z tak zwanej grupy ?twardej? były najważniejsze. Dziś jednak konkurencja jest tak duża, że na prowadzenie wysuwa się jeden z czynników ?miękkich?- pracownicy. To w nich drzemie potencjał sukcesu firmy.

Bo w biznesie liczy się człowiek

Współczesny przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi w umiejętnościach i zaangażowaniu pracowników. Należy zatem zobaczyć w nich nie tylko cyborgów i tytanów pracy ale i zwykłego człowieka. Człowieka, który może mieć różnorakie problemy natury emocjonalnej i fizycznej tj. problemy zdrowotne, rodzinne, problemy ze stresem, z relacjami z ludźmi, konflikty. Jak zobaczyć w pracowniku człowieka? Wystarczy sprawić, by misje firmy mówiące o szacunku, dbaniu o pracowników, docenianiu ich pracy- nie były tylko pustymi hasłami. Jeśli zatrudniony człowiek będzie czuł, że ma wsparcie ze strony pracodawcy w różnych sferach jego życia, które są niezbędne do poczucia bezpieczeństwa i satysfakcji (zdrowie fizyczne, równowaga psychiczna, balans pomiędzy pracą a życiem, sprzyjające środowisko, komunikacja międzyludzka, rozwój kompetencji zawodowych, równość w pracy)skutek będzie jeden – firma zyska lojalnego, oddanego i zaangażowanego pracownika. Oczywiście, biorąc pod uwagę model i dotychczasowe funkcjonowanie firm, zmiana postępowania nie będzie łatwa. Należy jednak pamiętać, że to ostatni dzwonek choćby z dwóch powodów. Po pierwsze dziś pracownicy mają większą świadomość własnych umiejętności i wartości, budują swój wizerunek jako markę, wiedzą gdzie i jak chcą pracować oraz dla kogo warto pracować. Po drugie trzeba mieć świadomość, że społeczeństwo się starzeje i trzeba zadbać o ludzi, których już zatrudniamy.

Firma musi zainwestować w employer branding, którego jednym z narzędzi jest wdrożenie zmian w firmie zgodnych z założeniami corporate wellness.

Co to jest corporate wellness?

Termin corporate wellness czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy.

Trend ten rozwija się dynamiczne w krajach Europy zachodniej, gdzie już wiele lat temu zrozumiano, jak istotnym dla firmy aktywem jest pracownik i jak kluczowe znaczenie dla jego wydajności ma zapewnienie mu nie tylko odpowiedniego środowiska pracy, ale również możliwości harmonijnego połączenia pracy i życia osobistego, zgodnie chociażby z formułą work-life balance – mówi Beata Dyraga z firmy Prodialog, prekursora wdrażania wellnesu w polskich firmach.

Corporate wellness w praktyce to specjalne programy na rzecz zdrowia pracowników, które obejmują m.in. warsztaty z zakresu radzenia sobie ze stresem, technik rozładowania napięcia, skutecznej komunikacji w firmie, szkolenia i warsztaty na temat zdrowego odżywiania, utrzymania profilaktyki zdrowia chorób psychosomatycznych i zawodowych. To również dbanie o ergonomię pracy, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktyka chorób zawodowych, itp.

Wszyscy wiemy, jakie są skutki wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej przed komputerem lub ciągła praca w samochodzie, czy w pozycji stojącej np. na taśmie produkcyjnej: obciążenie kręgosłupa, bóle mięśni i stawów, bóle głowy, problemy ze wzrokiem, trudności z koncentracją, wzmożona pobudliwość nerwowa. Według statystyk bóle pleców to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt u lekarza i zwolnień lekarskich, a przede wszystkim fluktuacji i kosztów związanych z bierną obecnością ? dodaje Beata Dyraga.

Obecne statystyki są porażające. W Polsce na depresję cierpi ok. 1,5 ? 3 mln dorosłych osób, a aż 76% z nich nie przyznaje się do niej. Ponadto aż 50% Polaków ma problemy ze snem i po obudzeniu czuje zmęczenie, które skutkuje na zmniejszoną aktywność w ciągu całego dnia. Ponadto, co trzeci dorosły człowiek ma problemy z nadciśnieniem.* Dlatego firmy powinny zacząć przykładać szczególną uwagę do zdrowia i samopoczucia swoich pracowników, by mogli oni dużo efektywniej wykonywać swoją pracę.

Dużo bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszta ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności. Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy.
Pracownik, który ma zrównoważony balans w sferach swojego życia ma o 32% większe zaangażowanie w pracę, o 16% większą wydajność, a także aż o 46% większą satysfakcję z pracy. Ponadto taka osoba jest o 130% mniej podatna na wypalenie zawodowe.**

Promocja zdrowia w polskich firmach

Również w Polsce wiele firm dojrzało do tego aby wdrożyć tego typu programy mające na celu promocje zdrowia w miejscu pracy ? wciąż jednak jest to niewielki odsetek. W Polsce prekursorem wdrażania programów corporate wellness jest Beata Dyraga Prezes firmy Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.

Programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną. To bardzo kompleksowe pojęcie, dotyczące całościowego funkcjonowania firmy. Są to działania na rzecz zdrowia fizycznego i psychicznego pracowników, bezpieczeństwa i ergonomii pracy, ekologii, oraz działania CSR dotyczące m.in. zarządzania różnorodnością w kontekście równości kobiet i mężczyzn oraz starzejącego się społeczeństwa ? podkreśla Beata Dyraga prekursor wellnessu korporacyjnego w Polsce.


Więcej informacji związanych z programami corporate wellness można znaleźć na stronie: http://www.prodialog.pl/