Nowoczesne agencje reklamowe oraz drukarnie wielkoformatowe oferują swoim klientom coraz to większy wybór materiałów, które wykorzystywane są w procesie drukowania dostarczonego projektu reklamowego lub graficznego. Klient może dziś wybierać spośród rozbudowanej oferty zawierającej papiery o różnych rozmiarach (począwszy od standardowych formatów papieru, a skończywszy na kilkumetrowych wydrukach), zróżnicowanych gramaturach (od cienkiego papieru do kartonu), zastosowaniach (możliwe jest wykorzystanie np. papierów samoprzylepnych).

Na tym jednak wachlarz możliwości się nie kończy. Nowoczesne maszyny drukarskie pozwalają bowiem używać do wydruku także inne niż standardowe materiały eksploatacyjne. Bez problemu wydrukujemy swój projekt na różnych rodzajach folii, plastiku, siatkach typu mesh oraz płótnach typu canvas. Szeroko posunięta dywersyfikacja dostępnych nośników pozwala na wybór optymalnego rozwiązania dla zamierzonej realizacji. Dzięki temu, uwzględniając w procesie przygotowania projektu i jego wydruku szczególne uwarunkowania techniczne, możliwe jest przygotowanie wydruku odpornego na większość z oddziaływań wpływających na szybkie niszczenie, blaknięcie lub utratę ostrości wydruku. Należy bowiem pamiętać, że zupełnie inne zamierzenia przyświecać będą realizacjom wewnętrznym, inne zaś projektom outdoorowym (które charakteryzować się muszą większą odpornością na czynniki atmosferyczne, zmiany temperatur oraz niekorzystne promieniowanie słoneczne UV). Przed wyborem optymalnego rozwiązania powinniśmy więc zadać sobie pytanie, jakie założenia realizować na produkt wyjściowy i na co ma być szczególnie odporny.

W zależności od udzielonej odpowiedzi ? w grę wchodzić będą rozmaite rozwiązania techniczne. Zgodnie z aktualnymi trendami rynkowymi, przy wykonywaniu wydruków na potrzeby reklamy zewnętrznej odchodzi się od klasycznie wykorzystywanych materiałów papierowych (widocznych jeszcze często na nośnikach reklamowych w postaci billboardów). Coraz częściej preferuje się materiały bardziej odporne na wiatr (siatka mesh), łatwiejsze w instalacji (np. dzięki obniżonej wadze), a także posiadające zabezpieczenia przed promieniowaniem słonecznym (w tym zakresie duże znaczenie pozostawić należy też wybranej technologii wydruku).

Inne założenia przyświecają natomiast wydrukom materiałów, które umieszczane będą wewnątrz pomieszczeń. W tym przypadku mniejsze znaczenie przypisać należy odporności wydruku i nośnika na niekorzystne warunki atmosferyczne, temperatury itp. Na pierwszy plan wysuwać się będzie tania eksploatacja, dobre odwzorowanie barw, a także możliwość uzyskania zamierzonych efektów wizualnych. Często klienci sięgać będą po materiały strukturalne, dzięki którym uzyskać będą mogli efekt zbliżony do obrazów malowanych na płótnie. Do takich celów najlepszym rozwiązaniem pozostawać będzie użycie płótna canvas, które zadrukowuje się metodą solwentową. Doskonale sprawdza się ono przy wydruku w wysokiej jakości fotografii, a także reprodukcji obrazów malarskich. Użycie tego materiału pozwala uzyskać doskonałe odzwierciedlenie barw, właściwe nasycenie kolorów oraz wierne odwzorowanie projektu wejściowego. Warto też wspomnieć, że samo płótno charakteryzuje się dość sporą wytrzymałością, a jego przerwanie w sposób niezamierzony jest prawie, że niemożliwe.

Wybierając materiał dla przyszłego wydruku należy kierować się wieloma kryteriami. W razie zaś, gdyby pojawiły się problemy z doborem optymalnego rozwiązania, warto zwrócić się do ekspertów w drukarni, którzy podpowiedzą i doradzą najlepszą dla wskazanych zastosowań opcję.