Zdalny aktuariusz

Coraz więcej transakcji przechodzi do świata elektronicznego. Jeszcze nie tak niedawno nie było to techniczne możliwe, nie funkcjonowało, a nawet pozostawało poza oczekiwaniami konsumentów. Teraz można nie tylko bez wychodzenia z domu kupować różnorodne towary w sklepach internetowych, można też kupować on-line wiele usług. Usługa zamówiona zdalnie może w kolejnych etapach przebiegać standardowo. Na przykład można przez internet zamówić i opłacić usługę pobrania krwi do badania we własnym domu.

Taka usługa jest zamawiana on-line a realizowana standardowo. Są też usługi świadczone zupełnie zdalnie: począwszy od etapu oferty, aż po odbiór finalnego podsumowania z przeprowadzonego procesu. Tutaj przykładem mogą być różnego rodzaju wyceny, w tym aktuarialne, czyli te świadczone przez wykwalifikowanych aktuariuszy.

Wycena rezerw pracowniczych na odległość

Wycena rezerw na świadczenia pracownicze może być przeprowadzona od początku, aż do etapu końcowego zupełnie zdalnie. Jak to możliwe? Przyjrzyjmy się poszczególnym etapom współpracy aktuariusza z usługobiorcą.

Cztery etapy wyceny rezerw on-line

1 Umowa

Prośbę o ofertę klient może złożyć telefonicznie, mailowo czy przez formularz internetowy. Podobnie łatwo przebiega przedłożenie oferty wyceny. Po akceptacji oferty, umowa na wycenę rezerw może być podpisana elektronicznie, o ile obydwie strony umowy są w posiadaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Czasem wystarcza zamówienie mailowe lub skan własnoręcznie podpisanego dokumentu.

2 Dane

Przeprowadzanie wyceny rezerw na świadczenia pracownicze bezwzględnie wymaga przekazania do biura aktuarialnego danych kadrowo-płacowych. Jak przebiega ten proces? To zależy od biura, jednak zawsze zdalnie. W większości dane te przesyła się mailem. Są też biura oferujące specjalistyczne platformy umożliwiające wgranie danych do systemu.

3 Założenia i wyliczenia

Ten etap, który stanowi trzon procesu wyceny rezerw wykonuje aktuariusz. Usługobiorca uczestniczy natomiast w doprecyzowaniu niektórych założeń takich jak: prognozowane wzrosty wynagrodzeń w swojej firmie, wysokość stopy dyskontowej. Zapytaliśmy specjalistę z biura Halley.pl w jakim stopniu na tym etapie ich klienci mogą zdalnie uczestniczyć w wycenie.

Nasi kliencie jednym kliknięciem zmieniają założenia do wyceny i od razu otrzymują rezerwy wyliczone na nowo. Dzięki naszemu systemowi rezerwy24.pl czas oczekiwania na ponowne przeliczenia rezerw to dosłownie sekundy.

Brzmi to dosyć paradoksalnie, ale usługobiorca staje się w pewnym stopniu twórcą wyceny.

4 Raport aktuarialny

Podsumowaniem z wyceny rezerw aktuarialnych jest raport. Często sporządzany jest w wersji papierowej, ale równie dobrze może być też przekazywany jako dokument elektroniczny. Jeśli raport jest opatrzny elektronicznym podpisem kwalifikowanym licencjonowanego aktuariusza, to w ten sposób w pełni zamyka się obieg dokumentacji oraz całe zlecenie. Zauważmy, że może być zupełnie zdalne!

Czy raport aktuarialny z podpisem elektronicznym jest ważny?

Zdecydowanie tak! Odnieśmy się do źródła prawa. Obowiązujące Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. stwierdza, że:

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu.

A czy w ogóle raport z wyceny rezerw jest potrzebny?

Tak jak wcześniej wspomniano, raport jest swego rodzaju sprawozdaniem z przeprowadzonej wyceny. Obowiązujące standardy rachunkowości zalecają wyznaczanie rezerw korzystając z pomocy aktuariusza, z kolei standardy aktuarialne obligują aktuariuszy do sporządzania raportów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Poza tym obszerne wyjaśnienia na temat wymogów stawianych raportom aktuarialnym można znaleźć w Krajowym Standardzie Aktuarialnym udostępnianym przez Polskie Stowarzyszenie Aktuariuszy.

More Articles for You

Laptopy poleasingowe – klasyfikacja

Laptopy poleasingowe to sprzęty wcześniej używane w dużych firm. Pracodawcy zapewniają osobom zatrudnionym sprzęt najwyższej jakości. Jednak z tego względu, …

CRM – czym kierować się przy wyborze oprogramowania?

Customer Relationship Management to strategia zarządzania relacjami z Klientami, której wdrożenie stanowi gwarant prowadzenia skutecznej i efektywnej kultury organizacyjnej. Wybór …

5 wskazówek, które pomogą ci zatrzymać twoich klientów na dłużej

Podstawą prowadzenia dochodowego biznesu jest umiejętność pozyskiwania klientów i zatrzymywania ich na dłużej. Jak sprawić, żeby osoby, które postanowiły skorzystać …

Jakie formy płatności online powinny być dostępne w każdym e-commerce?

Zainteresowanie klientów platformą sprzedażową można zwiększyć za pomocą odpowiedniej strategii marketingowej oraz narzędzi ułatwiających szybkie finalizacje transakcji. W sektorze e-commerce …

Podatki, które trzeba zapłacić

Podatki są nieuniknioną konsekwencją, która wynika z faktu bycia obywatelem danego państwa. Dzięki temu, że je opłacamy, może korzystać ze …

Własna agencja ubezpieczeniowa dla każdego

Ubezpieczenia to produkty, które cieszą się nieustającym zainteresowaniem. Niektórzy ludzie kupują je z własnego wyboru a jeszcze inni są do …