Planujesz zatrudnienie pracowników w Szwecji? Zobacz, jakie są główne praktyki zatrudniania obowiązujące w tym kraju i jakie koszty związane są z pracą.
Praktyki zatrudniania pracowników w Szwecji
Każda firma decydująca się na zatrudnienie pracownika w Szwecji, musi pamiętać o tym, by przestrzegać obowiązujących w tym kraju przepisów prawa pracy.
Pod kątem prawa praktyki zatrudniania w Szwecji są podobne do tych w Polsce. Najważniejsze zasady pracy w Szwecji to przede wszystkim:
– Pracownicy zatrudniani są na podstawie stałej, bezterminowej umowy o pracę – pracodawca ma możliwość skorzystania z umowy na okres próbny na czas 6 miesięcy.
– Standardowy wymiar tygodniowego czasu pracy to 40 godzin – maksymalnie do 48 godzin średnio w ciągu 4 miesięcy.
– Nie obowiązuje minimalne wynagrodzenie i płatność za nadgodziny – wysokość zależna jest od CBA – układów zbiorowych pracy.
– Pracownikowi przysługuje 25 dni płatnych urlopu oraz dodatkowe urlopy, m.in. chorobowy, macierzyński, ojcowski, rodzicielski, edukacyjny, z tytułu niezdolności do pracy.
Koszt zatrudnienia pracowników w Szwecji
Na koszt zatrudnienia pracownika w Szwecji składają się wydatki poniesione na jego rekrutację, przeszkolenie oraz wynagrodzenie.
Praca w Szwecji obłożona jest podatkiem lokalnym i dodatkowo krajowym powyżej 570 700 SEK rocznie. Podatek lokalny wynosi 32%, a krajowy 20%.
Składki ubezpieczeniowe ze strony pracodawcy wynoszą najczęściej 31,42%
W przypadku pracowników, którzy nie są rezydentami, stosuje się płaską stawkę podatkową w wysokości 25%.
Średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika w Szwecji to około 45 100 SEK.
Firmy planujące zatrudnienie pracowników w Szwecji mogą skorzystać z pomocy firm outsourcingowych świadczących usługi eor w szwecji, które polegają na przekazaniu formalności dotyczących zatrudnienia specjalistom.